۱۳۸۹ بهمن ۸, جمعه

ان شعب یرید الحریه و الاستقلال

*جدایی جنوب سودان تحقق بخشی از رویای "نیل تا فرات" است. زمین های حاصل خیزی که فروخته شد بابت گرسنگی مردمش ، برادر کشی و دعواهای قبیله ای که پر سابقه ترین و عادتی ترین شیوه در رویه زندگی مردمان قاره سیاه است، چاه های در بسته نفت و البته ترجیع بند زندگی بشریت؛ یعنی جهل را هم اضافه کنید به این کلکسیون نا مبارک. حالا هم که بر طبل جدایی می کوبند.
بعد از بلای واویلای حکومت عثمانی حالا نوبت به قاره سیاه رسیده.

*انقلاب یک هفته ای، بدون ایدئولوژی، بدون رهبر آینده مبهمی را برای صاحبانش رقم می زند. شامه سیاسی من بوهای نامطبوعی حس می کند.
زیر این نقاب به ظاهر انقلابی، چهره ای کریه پنهان است. معذورم بدارید ازتوضیح...

۳۱ نظر:

Saberkhosravi گفت...

این انقلاب های هیجانی جدا باسه منم ترسناکه همیشه ...

حسین فاطمی گفت...

بابت دیدگاهتون سپاس

ثمین گفت...

راستش از سیاست سر در نمیاورم ولی از گوشه و کنار شنیده ام که از اینگونه انقلاب ها و تصمیم های نابجا و از روی احساسات زودگذر، کم نبوده!!!

ناشناس گفت...

1 .2 .3

آریانا دبیراجلال گفت...

خیر مقدم دوست ناشناس من

سید مجیب گفت...

سلام
من اینجا خیلی حرف دارم و مثل بعضی ها نیستم که طاقچه بالا بزارمو کلاس بزارمو... :دی

انقلاب بی ایدئولوژی؟؟؟؟
از دنیا دوریااااااااااااااا
مردم آزادی، امنیت و راحتی می خوان
به همین سادگی و به همین خوشمزگی
وقتی یه جوون کرا نداره اما تحصیلات داره قلبش پر از احساسات هستنش اما جیبش خالیه ایدئولوژی اون کامله.
مگه 31سال پیش انقلاب نکردیم، یه ایدئولوژی هایی هم داشتیم اما انقدر قوی نبود که نتونستیم علاوه بر راضی کردن مردمان خودمون به هیچ کجای دیگه صادر کنیم و تااااااااازه بعد از این همه سال موندیم توشو می گیم بهتره جمعش کنیم تا بیشتر از این به اسلام شیعه گند نزدیمو بدنام ترش نکردیم.
اما
رهبر
خیلی خندیدم، بدون رهبر!!!!!!یعنی کسی نداشتن که هی پشت سر هم بیانیه 1739 رو هم انتشار بده و همه بذارن روی فیس بوکشونو لایک بزنن یا در گودر شیر کنن و لایک بزنن؟؟؟؟
یا بیاد بگه ما دموکراسی ای مثل فقانس می خوایم اما بعدش زیر آب ِ طالقانی و همه نهضت ملی هایی رو بزنه که مثل اون زحمت کشیده بودند؟؟؟؟!!!!!!
بهتر که رهبر ندارن
چه ایدئولوژی های خوبی دارن، آزادی و اینکه امنیت و رفاه عمومی می خوان

سید مجیب گفت...

سلام
انتظار داشتم با هم در باب این نظرم به گفتگو می پرداختیم اما...

آریانا دبیراجلال گفت...

انتظار به جایی ست سید گرامی. اتفاقا یک مطلب هم در این باب نوشته بودم.اما آنقدر جمله بندی اش داغان بود کهدیدم آبروی چندین و چند ساله ام می رود اگر منتشر کنم.
سی سال مصر و تونس و کجا و کجا دیکتاتوری را تحمل کرد، یکیدو ماه دیگرهم صبر می کردما پروژه رابه سر منزل مقصود میرساندیم که حالا مثل دامن آتشگرفته ها توی سر خودمان و مانیتور نزنیم و این طرف و آن طرف ندویم محض نوشتن دو کلمه ...
به این جماعت وقت نشناس چه می شود گفت؟
تف به سیاست...

آریانا دبیراجلال گفت...

داستان مصر و انقلاب ایران چهره هایی در یک آینه اند. و قیاس این دو اساسا مع الفارق هم نیست.
به هر تقدیر نمی توان اشتباهات ایران ِ بعد از انقلاب را به پای اصل و اساس آن نوشت.
انقلاب درمعنی کلی اش اگر بدون ایدئولوژی محکم باشد دوامی ندارد. منظورم از انقلاب حکومت بعد از ان نیست، که تغییراتی ست که به واسطه آن رخ می دهد. امروز مصر مصمم برای سرنگونی حکومت مبارک است. "ان شعب یرید اسقاط النظام"
اما برای بعدش هیچ برنامه ای ندارد. این ترسناک است عزیز من. چرا؟ چون به راحتی ممکن است مبارکی دیگر سر کار بیاید. و همه هزینه ها و خون ها و حنجره پاره کردن ها دود می شود می رود هوا. همین است که من و امثال من دلمان شور می زند برای عدم وجود رهبری واحد. علاوه که وجود رهبری واحد روند تحقق انقلاب را سرعت می بخشد. چونان که برای ما هم بخشید. کاری به بعدش ندارم که چه شد.
اگر ایران ژاندارم منطقه و جزیره ثبات بود برای حضرات ابر قدرت، مصر هم دروازه فلسطین و سرزمینش مکان تحقق رویای از نیل تا فرات است.
اگر ابرقدرت در داستان انقلاب ایران متضرر شد، این اشتباه را برای مصر تکرار نخواهد کرد. مسئله فقط مبارکی دیگر با پیش گرفتن رویه وی نیست. که همه آنچه من خوف دارم حکومتی اسلامی ست
به دست دست نشانده ابر قدرت. خلاصه همانی که شریعتی بزرگ می گفت:"مدهب علیه مذهب" و دعوای حکومت های اسلامی و مسلمان کشی و برادر کشی دیدن دارد از بیرون گود...
ما امروز فقر داریم. خسته ایم به قول شما جیبمان خالی ست. اشتباهات مسلم در سیستم را می بینیم و اگر دم بزنیم برچسب خرابکار روی پیشانیمان می خورد و هزار درد و کوفت و زهر مار دیگر که مقصر اول و آخرش خودمانیم. و خود کرده را تدبیر نیست. اما قدرت تفکیک مان را هم اگر از دستدهیم که وا مصیبتا...
حرف زیاد دارم بازهم وقت ندارم...
بیشتر با هم گپ می زیم. تازه بحث پا گرفته. باقی رفقا هم یاری دهند تا این قایق را به جایی برسانیم.
باقی هم وفا

سید مجیب گفت...

با سلام مجدد :)
اما به نظر من فرق دارن، انقلاب ایران شروعش بوسیله جوانی نبود که تحصیلات داره اما چون کار نداره خودشو آتش بزنه و این آتش به دامن حکومت بیفته با هیزم هایی که از درد مردمانشان را داراست
البته
بین ایران 32سال پیش و مصر حال، یک دیکتاتوری در عرصه مدنیت اجتماعی مشترک است.
یعنی میشه گفت خواستگاه ها باهم تفاوت دارن چون اگر شرایط اقتصادی خوب بود حالا حالاها این نهضت به راه نمی افتاد.
انفاقا دیروز یهوی دیدم تلوزیون داره صحبت هایی از آیت الله خمینی رو نوشن می ده و ایشون کی گفت که ((در برخی از ادارات دولتی شنیده ام هنوز آرم های سربرگشان را عوض نکرده اند اگر این کار را ادامه بدهند با آنها مثل روسای رژیم پهلوی به همراه مردم برخورد خواهیم کرد))، منظور از تغییر این است؟؟؟؟ از این شیخ ها که انتظاری نمی رود اما در مصاحبه ای از دکتر ابراهیم یزدی خواندم که می گفت((ما سالیان سال بود که برای انقلاب فعالیت می کردیم و سالهای آخر به قدری این اتفاق سریع افتاد که دیدم یهو به نتیجه رسیدم ولی ما برای بعد از انقلاب هیج برنامه ای نداشتیم)).
من هم درد مشترک مذهب علیه مذهب و ابر قدرت ها را با شما دارم
اما
مصر خواهان تغییر در قانون اساسی به شکا ما نیست، تغییرات آنها خیلی کمتر است سربرگ ها هم حتی عوض نخواهد شد فقط مردم خواهان تغییر روسا هستند.
من از این البرادعی می ترسم.

آریانا دبیراجلال گفت...

سلام!
البته حذب رعد و اخوان المسلمین خیلی قدمت دارن. لااقل اخوان المسلمین رو که می دونم بیش از 80 ساله داره فعالیت می کنه. کلا حرکاتی مثل امروز مصر رو نمی شه یکشبه دوشبه متصور شد.
حالا به عنوان درد دل مطلبی رو بگم. یکی از نیروهای محرکه ی خیلی از انقلابات و حتی رفورم های بزرگ دنیا، مشکلات اقتصادی بوده. حتی انقلاب خودمون.
یعنی هنوز انقلابی نداریم که صرف درد بالا تنه باشه!
بله آدمیزاد خوراک و پوشاک و مسکن از همه این ها مهمتر اینترنت! می خواد و الانه که ده نفر بیان هرم مازلورو بکنن تو چشم من یک لاقبا!
اما بشریت هنوز به این نقطه نرسیده و حالا حالا ها هم نمی رسه که اگر صرف انسانیت قیامی علیه ظلم شکل بگیره اتوماتیک در حکومت بعدی که قطعا مدینه فاضله هست، نیازهای جسمی و مادی هم به بهترین شکل ممکن برآورده می شه...
حالا اینا که درد دل بود. اما نکته مهم قضیه همین بی برنامگی همه انقلابیون برای حکومت های بعدیه. یعنی هیچ تصوری از بعد از انقلابشون در صورت پیروزی ندارن. حتی درتاریخ می خونیم که رهبرانشون هم برنامه ای ندارند و بسنده می کنند به شعارهای عوام پسند. نه که حقه بازی باشه نه. اما همیشه شعارهای دم دستی و خوشآب و رنگ در آستین همه پیدا می شه.و درست به همین علت،حکومت بعد از انقلاب ها و رفورم ها در طول تاریخ ثابت کردن که اگر چیزی بدتر از حکومت ساقط شده نباشن، بهتر هم نخواهند بود...
.
.
.
کیه که از البرادعی نترسه؟!

سید مجیب گفت...

انقلاب ایران با دیدگاه افتصادی شروع شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شما رو به اون ضرب المثل انگلیسی ارجاع می دم که میگه عربها رو سیر و ایرانی ها رو گشنه نگه دارید تا....علاوه بر این ها مردم ما زمان آقای خاتمی رفتند به سمت سیر شدن و بعد از 8سال این پدیده در دوران این یارو جواب داد اما اواخر دورانش چون مردم رفتند به سمت گشنگی یکم تقلا کردن و نشد حالا که گشنه شدن ببین از هیچ کسی هیچ صدایی در نمیاد.
البته جایی دیدم که اخوان المسلمین گفته که سهمی از دولت اینده نمی خواد و همین که مبارک بره براشون کافیه و اون ها به دنبال سهم نیستند

آریانا دبیراجلال گفت...

سهمش کمبود ولی بود. و اگر اخوان المسلمین این رو گفته باشه کار خیلی بدی کرده!!!
این روزها همه تلاش من اینه که سعی کنم افراد و دوستان زمان پرداختن به مسائل تونس و مصر، به دنبال قرینه هایی در انقلاب خودمون نگردن... خیلی سخته این کار...

آریانا دبیراجلال گفت...

کلا بساط چای و اینا رو جمع کنیم بشینیم بحثسیاسی کنیم آقا. به ما نیومده ساکت یه گووشه مثل بچه آدمیزاد بشینیم!!!

سید مجیب گفت...

هیچ چیزی جای چای دور همی، با دوستان یک دل، کنار چای هیزمی ای که صفا رو انداخته باشی توو جای تا جاییه طعم دار بخورن لذت نداره، اما خود به تاثیر آتیشی که بت دودش باعث خوشمزگی میشه پرداختی؟؟
اگه چوبش بوی همکاری جمع کردنو بده و ...
خوشم میاد به آدمی که بگم ف خودش بره....

سید مجیب گفت...

البرادعی دقیقا مهره ای هستش که از قبل نگهش داشتن تا الان بکارش ببندن 100% مطمئنم وگرنه عمرا می تونست دبیر کل آژانس بشه.
می دونی چرا دنبال قرابت میگردیم؟؟؟
بخاطر اینکه به می خوایم همزاد پنداری کنیم

سید مجیب گفت...

سلام نیمه شبی
چرا مطلب می ذارید بعد برمی دارین؟؟
در گودر مطلبتون دیده شده به هر حال اما بدون متن
:)

ثمین گفت...

چه بحث داغی! با سید موافقم...آریانای عزیز....شروع انقلاب ایران و مشکلات اقتصادی...؟

ثمین گفت...

البته انقلاب مصر از روی شکم سیری نیست... همیشه ظلم زیاد بالاخره یه جا باید به پایان برسه...حالا هرجا که می خواد باشه!!!!!

ثمین گفت...

در سال 1356(یک سال مانده به سقوط شاه)محمدرضا پهلوی در جواب یک خبرنگار فرانسوی به نام " اولیویه وارن "که پرسید :"تا چه حد به وفاداری ارتش ایران اطمینان دارید؟" با قاطعیت جواب داد:"....می توان گفت999هزار در میلیون من می توانم روی وفاداری ارتش حساب کنم."(کتاب شیر و خورشید ، امیرکبیر ،1356 ، صفحه 159)......هیچ چیز هیچ وقت قطعی نیست. حسنی مبارک الان روی هیچ چیز و هیچ کس نمیتونه حساب کنه و نباید بکنه وگرنه...

اجلال گفت...

حرف تو دهن آدم می ذارید ها...

اجلال گفت...

من گفتم ف شما رفیتد لواسون که!!!
شاید بهتر بود می گفتم عدالت اقتصادی. دیگه این مسائل پیش نمی اومد... این موضوع کمی پیچیده تر از مشکلات روزمره اقتصادی و معمولیه که همیشه دست به گریبانش هستیم
مصادیق بی عدالتی تقریبا در هر زمینه ای مشهود بود. در همون ارتشی که شما گفتید ثمین عزیز نظامیان ابرقدرت، نظامیان ما رو جان به لب کرده بودند که مبسوطش رو در تاریخ حتماخواهید خواند...
با این همه من هنوزشعار و مشی درستی برای آینده مصر لا به لای حرف ها و فریاد ها نمی شنوم... و این نگران کننده هست به هر تقدیر

سید مجیب گفت...

نمازشونو دیدن وسط میدون تقسیم(البته شاید اسم میدون رو اشتباه بگم)
هم نماز ظهر و هم عصر؟؟؟

سید مجیب گفت...

البته که شما نگرفتی حرف بنده را..!!!

ثمین گفت...

عذر می خوام ولی باهاتون مخالفم... آزادی خواهی و عدالت طلبی یک مسئله است و جوگیر شدن و آشوب کردن مسئله ای دیگر.مردم مصر گویا حکومت لائیک را ترجیح می دهند آریانای عزیز...اخبار امروز را شنیده اید؟؟؟؟؟طرفداران مبارک کم نیستند.خوب و بدش را من و شما نمیدانیم،خود مردم مصر تصمیم می گیرند.ولی اگر شما بودید با تجربه ی امروز....به کدام گروه می پیوستید؟؟؟؟؟

آریانا گفت...

انقدر یعنی خنگم؟!
بس که جمله بندیتون خوشکل بود نصف شبی گفتم میاید تصحیحش می کنید به هر حال برای همین ابتر موند بحث و اینا...
میدان التحریر ه وجه تسمیه اش رو البته نمی دونم ولی اگه انقلابی بشه اسمشو می کنن میدون انقلاب! عکسشم لابد می ندازن رو 50 تومنیاشون!!...هه هه هه....

ثمین عزیز من متوجه اون جو گیری که گفتید نشدم. یعنی یادم نیست خودم گفته باشم کسی جو گیر شده یا چی!
به هر حال همیشه سخت ترین کار دنیا اینه که آدم انتخاب کنه! من همش دارم فکر می کنم فردا چی می شه... خواسته ملت مصر تا درست حسابی به زبان نیاد نمی شه گفت گرچه پیش بینی می شه کرد. اما به هر حال چیزی که معلومه برنامه مشخصی ندارن. باید ببینیم کدام گروه می تونه سکان به دست بگیره و مقبولیت عام هم داشته باشه البته. حالا نگید البرادعی که من باید به خانم یاس بگم یه لیوان! آب قند هم برای من بزنه...
آی خوشم میاد از بحث... آقا بقیه نیستن چرا...؟

آریانا دبیراجلال گفت...

در ضمن ثمین عزیز من شما با نظر مخالفید خوب باشید عزیز من. چرا دیگه عذر خواهی می کنید...
رفاقت ما که بند نظرات سیاسیمون نیست...هرچی می خواهد دل تنگت بگوعزیز من

سید مجیب گفت...

ثمین خانوم
من هم الانه به حکومت لائیک معتقدم
مگه 32سال نتیجشو ندیدیم که چه بلایی داره شیعه های ایرانی اون هم توسط یه کسانی که ادعایی داشتن اومده؟؟ حداقل اگه شاه مردمو به کافری حال حاضر می کشوند بهتر بود
اما
به ترکیه یه نگاه بندازین، به همین مصر و الجزایر و تونس، رشد اسلامگرایی در این کشورهای لائیک بهتر و عمیق تر است ماست.
بعضی ها می گن سیاسیم مگه ما، بعد هر چه من می گویم یه چیز دیگه بهمون می گن، فکر می کنن ما وب نویس ها هم مثل این ژورنالیستهاییم
:D

ثمین گفت...

سید عزیز دقیقا موافقم که رشد اسلام و اصلا هر دین و مذهبی در حکومت های لائیک بیشتر است.

اما بحث جو گیر شدن،تجربه ی ما بود. من امیدوارم که فکر بزرگ و محکمی پشت این آشوب های مصر باشه ...چون اگه نباشه بدجوری غصه دار میشم براشون!!!
و الان هم دلگیرم از کمبود مواد غذایی و ناامنی و...در مصر که حتما به قشری ضربه میزنه که از قبل هم دچار کمبودهایی بوده اند.

آریانا دبیراجلال گفت...

رفقا گویا فراموش کردید اجرای احکام و شریعت و چه و چه ضامنی مثل حکومت می خواد.
بله. بله بعله! اشتباه هم شده اشتباه هم کردن. آقا اصلا خراب کردن داغون کردن. هر چی شما دلت می خواد اسشمو بذار منم قبول دارم ندید.
ولی صرف اشتباه یک نفر دو نفر ده نفر صد نفر هزار هزار نفر بابا اصلا کل قاطبه نفوس، نمی شه اصل یک موضوعی رو زیر سوال برد. می شه؟

سید مجیب گفت...

کسی اصل رو زیر سوال نبرد
تجربه به ما نشون داده ما که نتونستیم